Spielotop (Game-sphere)

Sculpture, Cologne, Germany, 2001

Hamster Cage (Specific Company HABITRAIL)
66 Light Bulbs
Electronic: Micro controller (AMTEL)
Inserted light fields into a pedestal (136 cm X 80 cm X 38 cm)

The company Habitrail distributes transparent plastic modules, which can be set together to maze-like hamster cages. For this sculpture only parts of the old system were used, which were availale in 1999. From these modules anHabitrail example was set together, as you would find in the brochure: A Habitrail Park equipped with a mansion, „suite, spin around, sky-restaurant, solarium, big-wheel with hide-out, snack bar, flame tunnel“ as well as other diverse trails, „tee connector, U-tunnel and curves“. The habitrail is completely colourfull illuminated from below, the light coming from each of 66 12 V light bulbs. Following the principle of a wandering light, the point of light, which is shining becomes animated. It moves either as a ball, bouncing back from a wall, just like the first telegame (Pong), or simply coincidentally. The lights shine through 5 cm wholes, drilled through the pedestal, to above. The wholes in the pedestal are soften out to circles with a radius of 4 cm. Without doubt, this setting suits perfectly the natural habitat of a rodent and is absolutely appropriate to the needs of a hamster. The habitrail park fascinates due to its pure projection of human imaginations, imposed upon animal kingdom. It reminds of miniatures of a Disney World, going along with swimming pools, playgrounds, or technique centers in a futuristic design. But, in difference to the real-world architecture, this park is a cage. The hint in the title of this work, using the word biosphere, directs the view towards a sculpture, as a model of a closed-circuit system where the educational principle of recognition, thinking, acting, as well as romping about, fun and phantasy, follow the laws of playing in a self-sufficient circulation. The works „Verstaerker“ and „Spielotop“ take up the two most remarkable optical attraction moments, on which most computer games are built: symbolic describted, labirinthic structures and abstract, optical effects, like the blinking screen. The mouse cage of „Spielotop“ in connection with video games is regarded as a conversion of virtual architectures from the game world, this time in 3-D. There are here no direct refernces to existing games. Besides, there are no particullar game contents which are shown, apart from the fact, that a mouse, like a Tamagotcchi, has to be feeded.

Habitrail vertreibt durchsichtige Plastikmodule, die zu labyrintartigen Hamsterkäfigen zusammengesteckt werden können. Für die Skulptur werden nur Teile des alten Systems verwendet, die 1999 in jedem Tiergeschäft erhältlich waren. Aus diesen Bauteilen wurde ein exemplarischer Habitrailpark zusammengestellt, wie man ihn im Prospekt vorfindet. Ein Herbitrail-Home mit Villa, Suit, Spin Around, Sky-Restaurant, Solarium, Big-Wheel with Hide-Out, Snack Bar, Flame Tunnel sowie diversen Trails, Tee Connecter, U-Turns und Curves. Der Habitrailpark wird von unten mit buntem Licht durchleuchtet, das jeweils eine von 66 12V-Birnen ausstrahlt. Nach dem Prinzip eines Lauflichtes wird dieser Lichtpunkt animiert. Er bewegt sich entweder wie ein Ball, der von den Wänden abprallt, vergleichbar mit den ersten Telespielen (Pong) oder rein zufällig. Das Licht strahlt durch 5cm Bohrungen nach oben durch den Sockel, dessen Kanten und Ecken mit einem Radius von 4 cm abgerundet sind und der mit einem Hochglanzlack überzogen ist. Es steht außer Frage, daß ein mit Erde gefülltes Terrarium, mit geeignetem Pflanzenbewuchs, bei angemessenen Ausmaßen der tiergerechten Haltung eines Nagetieres, wie dem Hamster entspricht. Der Habitrailpark fasziniert als eine reine Projektion menschlicher Vorstellungen auf das Tierreich. Er erinnert an Miniaturen von Erlebniswelten, wie Schwimmbäder, Spielparks oder Technikcenter in futuristischem Design. Doch im Gegensatz zu realer Erlebnisachitektur ist das Habitrailgebilde ein Käfig. Die Anspielung im Titel an den Begriff Biotop lenkt den Blick auf die Skulptur, als ein Modell für ein geschlossenes System, in dem das didaktische Prinzip vom Wahrnehmen, Denken, Handeln sowie das physische sich Austoben, Spaß und Phantasie nach den Gesetzmäßigkeiten des Spiels einen autarken Kreislauf bilden. Die Arbeiten „Verstärker" und „Spielotop" greifen die beiden auffälligsten optischen Reizmomente, aus denen sich die meisten Computerspiele zusammensetzen auf: Zeichenhaft dargestellte, labyrinthische Strukturen und abstrakte, optische Effekte, wie zum Beispiel den „Blinkenden Bildschirm". Der Mäusekäfig in „Spielotop" wird in Zusammenhang mit Computerspielen als dreidimmensionale Umsetzung von virtuellen Architekturen aus der Spielwelt gesehen. Es gibt hierbei keine direkten Bezüge zu bestehenden Games. Auch Spielinhalte sind nicht erkennbar dargestellt, einmal abgesehen davon, daß die Maus vergleichbar mit einem Tamagotcchi Essen und Trinken muß.
  

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